Poznan - Torun 166 km

21 juli 2020 - Torun, Polen

Vanmorgen vol goede moed opgestaan. De anderen hadden wat onrustig geslapen wegens het drukke, langskomende verkeer, maar ik had een heerlijke nachtrust gehad.
Na de koffie vertrokken we van de camping. Eerste stop is ongeveer 2 kilometer verderop. Gisteren, toen de mannen gingen zwemmen, zagen ze aan de overkant van het meer een rodelbaan. Dat vraagt natuurlijk om een bezoekje. Na wat zoeken komen we aan bij een giga groot complex, waar allerlei mensen aan het wandelen, fietsen en skaten zijn. Wij wandelen een kleine kilometer (ja echt zo groot is het hier) en komen dan aan bij de rodelbaan. De mannen gaan enthousiast van de heuvel af. Molly en ik wachten rustig af tot de heren weer beneden zijn. Daarna voelen ze zich precies in de stemming voor een ijsje. We zijn zo ongeveer de enige klant. Verbazingwekkend. Een enorm complex, alles is open, maar nergens zijn er klanten. Dit moet wel een enorm verliesgevende toestand zijn. Alles is tot in de perfectie bijgehouden en dus heel erg mooi. Na het ijsje wandelen we op ons gemakje terug naar de camper. We willen ook nog even de stad Poznan in. We parkeren redelijk moeiteloos onze camper midden in de stad en gaan richting het mooie marktplein. We komen er al snel achter dat we onze mondkapjes vergeten zijn. Ergens naar binnen gaan is dus geen optie. Nou ja, de lucht ziet er wel wat dreigend uit maar hopelijk blijft het droog.
Op het plein, dat er overigens prachtig uitziet, is het wederom super rustig. Helaas zijn we te laat voor de lokale legende. Om 12 uur komen er uit het raadhuis (net als een koekoeksklok) 2 geiten naar buiten die met de horens tegen elkaar slaan. Het verhaal gaat dat de geiten een keer midden in de nacht ruzie maakten. Daar werd de bevolking wakker van. Net op tijd, want de halve stad stond in brand. Zo redden de twee geiten de hele bevolking.
Na een rondje gelopen te hebben, keerden we terug naar de camper. We willen tenslotte nog 175 km rijden vandaag naar Torun.
De reis verliep prima en aan het einde van de middag kwamen we aan bij de prachtige camping(https://www.eurocampings.nl/polen/koejavie-pommeren/torun/camping-nr-33-tramp-107682/). Dat het een mooie camping was, vonden ook de muggen. We werden giga lek geprikt!!!!
S avonds gingen we uit eten bij het restaurant van de camping. Heerlijk, ik hoefde niet te koken. We gingen op het terras zitten, maar werden helemaal opgegeten door de muggen (blijkbaar ook hun favoriete restaurant met als special op het menu: vijf verse Nederlanders).
Na tien minuten gewapperd te hebben was Abwin het zat. Hij ging vragen of we binnen konden zitten.
Hij kwam gierend van de lach weer naar buiten. Toen hij vriendelijk vroeg aan de camping eigenaar: can we s(h)iT inside, werd hij vriendelijk naar de wc gewezen!
We mochten heerlijk binnen zitten en na een poosje hadden we allemaal een lekker bordje eten voor onze neus.
De maaltijd werd afgesloten met een over verrukkelijk dessert van warm appelgebak met ijs en slagroom. Je zou in dit restaurant (waar alles gedecoreerd was met koffers ) willen wonen. Echt!
Toen het donker werd, wapenden we ons tegen de muggen en liepen met zijn drieën Lans, abe en ik) naar een uitzichtpunt waar we Torun in de verte konden zien liggen. De lichtjes van de stad waren werkelijk prachtig en we schoten mooie plaatjes. Daarna was het de hoogste tijd om lekker naar bed te gaan. Morgen een dagje niet reizen, ik zie er naar uit!