Zaterdag 24 juli /Florence – Lucca 79 km

24 juli 2021 - Lucca, Italië

Geslapen: camperplaats al bersaglio 2 in Lucca (erg goed, Weel krappe plaatsen)

Oef wat werd ik brak wakker vanmorgen. Hopelijk knapt het snel op, want vandaag staat er een bezoek aan de prachtige stad Florence op het programma. We doen snel onze klussen en al voor tienen rijden we van de camping af. We hebben het advies gekregen om op het piazala de Michelangelo te parkeren, maar als we aankomen blijkt de zon er pal op te staan. Op deze manier kunnen we Molly echt niet achterlaten. Wat er het volgende half uur gebeurt zal ik je besparen. Het was niet leuk en het verdiende geen schoonheidsprijs. Gelukkig vonden we uiteindelijk aan de andere kant van de stad een plek om te parkeren en vandaar uit namen we de tram de stad in (halte strozzi-Fallaci).

Al snel liepen we in het hart van de stad. Een drummer (Abe dacht zelfs een beroemde YouTube-er te herkennen) speelde op een stel emmers het zweet op z’n voorhoofd. Knap hoor. Ik kocht even kaarten voor de thuisblijvers en daarna hup, naar de Dom! Dat hadden meer mensen bedacht. Mega druk was het daar. Iedereen stond geduldig in de rij maar wij hadden er eigenlijk niet zoveel zin in. Het zou minstens een uur wachten zijn, en wij konden natuurlijk niet zo lang weg bij de hond. Daarom kochten we een lekker ijsje (ze probeerden Abwin af te zetten door hem een tientje per ijsje te rekenen maar daar ging mijn man niet mee akkoord. Achteraf hoorde ik dat die ijsverkoper het pinapparaat op zijn kop aan gaf zodat hij het bedrag niet zou zien. Abwin maakte een scene en uiteindelijk betaalden we de helft) .

Toen op naar Ponte Vecchio. Het blijft een karakteristiek punt in de stad. Het was er wel erg druk dus we bleven er niet heel lang.

Tot slot bezochten we het Leonardo da Vinci museum, waar al zijn tekeningen waren uitgewerkt in houten miniaturen. Wat was die man zijn tijd toch ver vooruit! De jongens genoten met volle teugen. Met het trammetje terug was zo gepiept en toen reden we door naar de stad Lucca. Bij aankomst kochten we eerst de Lidl leeg en daarna gingen we naar een zeer goed bekend staande camping, maar die zat helaas vol. De eigenaar van de camping adviseerde ons naar een camperplaats te rijden enkele kilometers verderop. Nu staan we perfect op die te vinden is op http://www.albersaglio.it

Een zwembadje, keurig sanitair. Wij zijn dik tevreden.