18 juli Arromanche - St. Malo via D-Day experience 199 km

18 juli 2023 - Saint-Malo, Frankrijk

Slapen: https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/bretagne/saint-malo/11653/aire-de-camping-car-les-ilots

Wat is dit toch een prachtige plek. Vanmorgen, toen ik wakker werd, wist ik het al. Ik ga heerlijk op het bankje zitten aan de rand van de klif. Gelukkig was het zo vroeg in de ochtend nog vrij en ik genoot een kwartiertje van de stilte op deze mooie plek.

Daarna gingen we, heel slim, de tankjes doen. Haha, zo vroeg stond er nog niemand, maar toen we klaar waren stond iedereen achter ons in de rij.

Het was een klein half uurtje rijden naar de D day experience, maar door de enorme verkeersdrukte (alle kanten op stond er file), deden we er een uur over om er te komen. Daarna gingen Abwin en de jongens naar binnen. Ik bleef, in de zon, met de hond achter. Heerlijk, dit is bepaald geen straf.

Twee uur later kwamen de mannen vol met verhalen terug. Dit museum had grote indruk op ze gemaakt. Van de zware bepakking, tot de regels die in detail waren vastgelegd, tot aan het heftige verhaal dat ze over het veroveren van een weg van 3 km bijna drie dagen hadden gedaan.

Nadat we een heerlijke tosti’s hadden gebakken in de camper, reden we verder. Het is nog altijd zo’n 175 km en dat is niet weinig. Na een uurtje gingen we even voor de afwisseling wat boodschappen doen. Ondertussen probeerden we uit alle macht een campingplaats te scoren voor aankomende nacht. We belden 5 campings, maar alles zat vol. Abe vond nog een soort van campercamping, daar kon je niets reserveren. We reden er met de moed der wanhoop heen. Daar aangekomen, stonden de campers zelfs al in de ingang. ‘ Loop maar een rondje, als je een plekje ziet, mag je hem hebben, zei de manager. Wij verspreiden ons met z’n drieën over het terrein en hadden binnen de kortste keren een prima plekje gevonden. Gelukkig! ‘S Avonds hadden we een BBQ geregeld. Lekker hoor. Lekker vakantie vieren zo! Na het eten gingen de jongens en ik nog even naar het naastgelegen strand. Dat was supermooie. Helemaal beschut in een baai, een schattig klein strandje, super helder (koud!) water en allemaal bootjes dobberend in de baai. Echt schitterend. Morgen gaan we waarschijnlijk wel een duik nemen. Nu het tentje van Abe nog even opzetten en dan… lekker slapen.