Donderdag 27 juli Nantes – Les Epesses 85 km

27 juli 2023 - Les Epesses, Frankrijk

Slapen: https://www.puydufou.com/france/fr/accueil-camping-cars

We vertrokken vanochtend zoals gewoonlijk na het koffiedrinken. Gelukkig was het dit keer maar een klein eindje, want we gingen de stad Nantes in. Het weer is nog steeds niet om over naar huis te schrijven, maar goed, dat mag de pret niet drukken. het is nu in ieder geval droog en daar zijn we blij mee. We hebben een aardig vol programma vandaag, maar omdat we allemaal niet best hebben geslapen, besluiten we alleen het hoogtepunt van de stad te bezoeken; een enorme olifant, die met behulp van machinerie kan lopen. Nou, daar noem ik nog eens wat he?

Om dit spannende fenomeen te bekijken, moeten we eerst zelf een huzarenstukje leveren. De camper kun je hier namelijk praktisch nergens kwijt. Uiteindelijk vinden we een plekje, een kleine 1,5 km lopen vanaf het museum. We stappen flink door en dan zijn we er hoor. Een groot plein, met allerhande gezelligheid. Zo is er een groot carroussel uit het begin van de vorige eeuw, met bijzondere steampunk hobbelpaarden en andere beesten. Verder loopt hier half Nantes te flaneren. Hoewel het weer nog altijd niet heel geweldig is, geeft dit wel een vakantiesfeertje. Iets verderop zien we de olifant al staan, maar omdat Abwin eerst ff iets voor zijn werk moest afmaken en wij dit uitje met z’n allen willen doen, lopen de jongens en ik eerst de grote brug over naar de binnenstad van Nantes. Daar zien we namelijk een intrigerende ronde koepel en ik ben benieuwd wat dit is. Eenmaal daar aangekomen blijkt het een kerk te zijn. We lopen naar binnen en dan valt onze mond gewoonweg open van verwondering. Want wat een prachtige kerk is dit zeg. Ongelooflijk. Er lopen maar een paar mensen, het is muisstil en de koepel… Helderblauw, met sterren van goud, prachtige schilderingen, het is heel bijzonder. En dan probeer ik (zoals altijd in een kerk) de akoestiek uit. Wauw…. Het is geweldig! Als de laatste mensen de kerk verlaten zing ik een lied voor God en hoewel ik niet hard zing (maar wel in het midden van de kerk sta) vult het lied de uiterste hoeken van de kerk. Het is een heel bijzondere ervaring.

Eenmaal buiten lopen we terug naar de olifant (haha, dit typ ik in en nu zie ik pas dat dit wel een bijzondere zin is). Abwin is er nu ook en we gaan gezamenlijk naar het museum waar de lopende olifant bijhoort. Als we in de rij staan, komt de olifant net aan en als ik een filmpje voor Lans maak, druk ik precies op de uit-knop als de olifant Pssssssssst me onderspuit met water. Echt, erg grappig. Het is er erg druk en na een minuut of 10 krijgen we toegang tot het museum. Naast de olifant, hebben de kunstenaars namelijk nog een aantal beesten gemaakt. Er is ook een rondleiding, maar die is in het Frans en is wel heel lang. Wij besluiten zelf goed te kijken en alles te fotograferen en gaan dan de buitenlucht weer in. Op naar een verrukkelijk ijsje (sorbet met framboos en passievrucht, hmmmm).

Als we alles hebben gezien, gaan we weer terug naar de camper. We willen vandaag nog naar Les Epesses rijden, want morgen gaan de mannen naar Puydufou en daar hebben ze heel veel zin in.

Aan het einde van de middag komen we aan op een enorme camperplaats bij het park. Eerst hebben we geen elektriciteit, maar als er na het eten iemand vertrekt, verplaatsen wij snel de camper en staan we goed voor de komende twee dagen.