Zaterdag 29 juli les Epesses – Chartres 297 km

29 juli 2023 - Chartres, Frankrijk

Slapen: https://www.campercontact.com/nl/frankrijk/centre/chartres/70065/rue-de-launay

Vannacht werden we helemaal dol van al die harde muziek in het park. Het is inmiddels bizar druk (want de Fransen hebben dit weekend vakantie gekregen. Het weer is nog altijd niet opgeknapt, dus ook zij gaan een natte dag tegemoet. Wij vertrekken van hier en rijden richting het noorden. We willen een heel eind doorrijden vandaag. Er staat niet heel veel op het programma en we willen helemaal doorrijden tot Chartres, om daar het avondprogramma te gaan beleven. Het zijn lange uren in de camper, maar het gaat gelukkig wel heel voorspoedig, zodat we aan het eind van de middag aankomen op de (wederom) prima camperplaats van Chartres. Op internet stond, dat het er nooit druk was, maar nu zijn we een van de laatste campers die een plekje kunnen vinden. Daarom besluiten we de camper vanavond lekker te laten staan en met de Uber naar de stad te gaan. Dat gaat allemaal heel voorspoedig en om 21:00 uur staan we op het plein van het toeristentreintje. De kaartverkoop start om 21:30 uur, maar wil je hier kaarten voor scoren, dan moet je ouderwets lang in de rij gaan staan. Daarvoor offert Abwin zich op, terwijl de jongens en ik in de omliggende straten op zoek gaan naar een flesje water voor de hoestende Abwin.

Het is heel erg druk in de stad en gelukkig loont het lange wachten en hebben we de kaarten voor het treintje. Dan lopen we nog even een rondje door de stad om de tijd te doden tot 22:30 uur. We komen terecht bij een live optreden van een vage Franse band. Ze spelen allemaal oude bekende liedjes, ik vind het erg leuk. De jongens kan het minder bekoren :-)

Om 22:30 uur kunnen we, na wat gesteggel over de kaartjes, eindelijk vertrekken. Er zijn 15 gebouwen in heel Chartres die een lichtshow hebben. Met het treintje gaan we erlangs. Het is erg mooi, maar ik moet heel eerlijk zeggen, we waren natuurlijk al in Amiens geweest en dat was nou eenmaal een 10! Dan is het moeilijk te overtreffen. Al met al was het bijzonder om meegemaakt te hebben, maar vond ik het ook niet erg toen ik om 0:15 uur m’n bedje in kroop.