Niedzica - Wadowice 100 km

29 juli 2020 - Amersfoort, Nederland

Prima camping

Vanmorgen bleek dat iedereen helemaal top geslapen had. Of het aan het gat in de grond lag, de keg rechtsvoor (waar de jongens erg om moesten lachen wat toen Abwin zei dat er een keg rechts voor nodig was, ging ik daar staan. Achteraf bleek dat keg in het Marrokkaans ‘hoer’ betekent - hoe mij bloedjes dit nou weer weten, is mij een raadsel maar goed).

Ik liet de hond uit en een uurtje later zaten we gezamenlijk aan het ontbijt plannen te maken voor vandaag. Omdat we nu in een andere hoek van Polen zitten dan de planning was, moeten we alles nog een beetje bedenken, maar goed, we hebben genoeg om uit te kiezen dus dat komt goed.

We reden als eerste naar het kasteel 500 meter verderop. Dat schijnt hier de main attraction te zijn. Nou dat zagen we. Wat een belachelijk lange rij al zo vroeg zeg. We parkeerden de camper wat illegaal voor een fotostop, want we bleken ook bij de dam van het stuwmeer te staan. Mooie plaatjes werden er geschoten. Sowieso leuk, Lans heeft voor zijn werk vlak voor de vakantie een camera aangeschaft en nu maakt hij de leukste foto’s.

Ik kocht nog ff gauw twee ansichtkaarten en toen reden we door naar Slowakije. Dat klinkt als een hele reis,  aar feitelijk ging het maar om een slordige 2 kilometer. Daar maakten we een fotostopje als echte toeristen en deden we de boodschappen bij de lokale supermarkt.

Toen draaiden we het campertje weer om, want we hadden de thermaalbaden  een klein half uurtje verderop in gedachten. Daar aangekomen, bleek er ook een stoeltjeslift te zijn, het weer was geweldig dus waarom niet hè?  Tien minuten later waren we op weg naar boven. Een mooi uitzicht en een lekker ijsje verder, besloten we naar beneden te gaan.

De zwempakken werden tevoorschijn gehaald, tijd voor een lekkere duik. De uren die volgden bubbelden we, lieten ons drijven, dronken een drankje in het zwembad, kortom pure vakantie.

Na het zwemmen had ik al een bordje spaghetti klaar staan en na het eten moesten we nog 85 km rijden.  Nu zitten we op een mini camping in Wadowice, ongeveer 20 kilometer van Auschwitz. Alles is hier klein. Er zijn ook bijna alleen maar Nederlanders, dus wij zijn in fluisterstand gegaan. Terwijl ik dit zit te typen, zijn Abwin en Lans samen de vuilwatertank aan het legen in een toilet. We hebben gewoonweg gewacht totdat iedereen naar bed is. Het is hier wel heerlijk stil, dus nu rol ik lekker mijn bedje in, welterusten