Zaterdag 15 juli Gent – Amiens 210 km

15 juli 2023 - Amiens, Frankrijk

Slapen: https://www.camping-bertangles.fr/

Deze camperplaats had op Campercontact maar 2 sterren en we waren dus best benieuwd hoe het ons zou bevallen. De officiële plaats, die omheind was, was vol, dus we gingen ernaast staan gisteren. Abe heeft heerlijk in zijn tentje geslapen en tot 06:25 uur sliepen we eigenlijk prima. Toen vertrok er een vakantiebus 10 meter bij ons vandaan. Daarom waren we al bijtijds opgestaan vanochtend. Na de gebruikelijke opstart perikelen, gingen we de stad in om eerst even boodschappen bij de Carrefour te doen. De jongens gingen maar wat graag mee naar binnen, want ze hadden toko-tijd.

We hadden ook het plan opgevat om naar het kasteel te gaan. Hoewel we al een aantal keer de stad Gent hebben bezocht, wist ik niet eens van het bestaan van een kasteel midden in de stad. Het was er druk, maar na 10 minuten waren we binnen. Abwin regelde audiotours en toen kon de pret beginnen. We hebben met een dikke grijns op ons gezicht alle nummers van de audiotour geluisterd. Het verhaal (zeer smakelijk verteld) ging over graaf Filips. Hij trouwde op z’n 14e met Elizabeth, die toen 13 was. Volgens de verteller niet een leeftijd om te trouwen maar om wild te kussen. Geweldige verhalen, afgewisseld met wat geschiedenis, maar het zorgde voor een zeer geslaagd bezoek van dit kasteel Graafsteen (want er woont een graaf en het is gebouwd van steen. Heerlijk dit soort logica. Waar ik het hardst om moest lachen? Net binnen in het kasteel moesten we naar een plakkaat op de grond kijken. Er stond een tekening van een haas op. Ik kijk plichtgetrouw naar beneden, waarop de verteller in mijn oor tettert; sukkel, nooit naar beneden kijken! Want terwijl jij naar beneden kijkt, gooit de graaf kokende olie naar beneden en dan loopt het sissend met je af.

Na het bezoek aan het kasteel aten de jongens en ik nog even een lekkere wafel met chocoladesaus. Hmmm, heerlijk.

Daarna vertrokken we richting Frankrijk. We willen nog naar Amiens en dat is nog een dikke 200 km rijden. Het valt ons op dat het rijden hier niet snel gaat. Er staat een hoop wind en dat rijdt best pittig. Het is uiteindelijk al 16;30 uur als we bij de camping aankomen. Gelukkig is er nog plek, we zijn net op tijd.

We nemen een half uurtje voor het borrelen. Gezellig hoor! ‘S Avonds eten we kaasfondue.

Om 21:30 uur vertrekken we weer van de camping want we gaan de lichtshow van de kathedraal in Amiens bekijken.

Het is nog een aardig eindje rijden en we zijn goed op tijd, want uiteindelijk begint de show pas tegen 22:45 uur. Het blijkt een schot in de roos te zijn. Samen met honderden anderen, genieten we van de verlichte kathedraal. Vroeger heeft de kerk er zo kleurrijk uitgezien. het is erg de moeite en we genieten volop. Daarna rijden we terug naar de camping. Inmiddels is het al 0:00 uur. Tijd om lekker te gaan slapen.