Dinsdag 27 juli / Parma - dobriach millstatersee (516 km)

27 juli 2021 - Döbriach, Oostenrijk

Geslapen: camping mossler, schwimmcamping millstatter see

De weg was nogal lawaaierig maar we hebben allemaal redelijk geslapen. Om een uur of 11 nemen we de bus naar de stad en daar treffen we gelijk een rommelmarkt. Bij gebrek aan een kringloop ga ik gewoon hiervoor, want ik heb mijn souvenirtje nog niet gescoord en hier staat een oud geel wekkertje waar ik mijn zinnen op heb gezet. Maar voorlopig gaan we eerst de stad in want we hebben geen zin om te sjouwen en op het einde van de markt is het beter zaken doen 😁

Nu eerst de stad bekijken. Het is een werkdag en het is niet echt geweldig weer. Lokale mensen doen hun boodschappen maar toeristen zien we amper. We lopen door naar de Dom en daar gaan we even zitten. De kerk is overvloedig gedecoreerd en er is van alles te zien. Daarna lopen we door naar de baptisten kerk. Daar moeten hele mooie fresco’s te zien zijn. Abwin gaat er van genieten. Wij hebben. Eer zin in een koffietje. Dus even later zitten we prinsheerlijk op een terras met een espresso en een croissantje.

Een half uur later is Abwin ook weer terug en lopen we gezamenlijk naar een delicatessenwinkel. Parma staat natuurlijk bekend om z’n ham, z’n kaas en ook andere lekkernijen komen hier vandaan dus Abwin zoekt het lekkerste uit en daarna gaan we nog Ff terug naar die rommelmarkt. Ja hoor, het wekkertje staat gewoon nog op me te wachten! Ook doen we er voor dat tientje nog een leuke koelkast magneet bij en daarna nemen we de bus terug, want Molly zit in de camper op ons te wachten.

Na de lunch besluiten we maar gewoon richting Oostenrijk te gaan rijden, we zien wel tot hoever we komen. Als we later deze week nog naar Slovenië willen, moeten we eerst langs Oostenrijk voor een gratis test. Het gaat voorspoediger dan verwacht en om 19;35 uur draaien we de Nikolasplatz in Villach op. Daar worden we (negatief) getest en dan is het eindelijk tijd om te eten. We krijgen de tip van een Nederlandse vrouw (het lijkt hier wel een Nederlandse enclave) om bij de Brauhof te eten. Nou, daar had ze een goeie tip gegeven. Abwin en Mart namen de grillplate. Daar zat zoveel vlees op dat ze de patat en groente niet meer hebben aangeraakt. Behalve dat we halverwege ineens naar binnen moesten omdat het ging regenen, was hier echt niks mis mee.

Abwin had een camping geboekt een half uurtje rijden verderop. Dat was nog wel een pittig stukje zo na 500 km rijden en doen nu het laatste stuk in het donker. Vlak voor onze camper stak nog een vos over. Best bijzonder maar ik wilde gewoon op de plek van onze bestemming zijn. Toen we in het dorpje aankwamen, stonden we eerst nog bij de verkeerde camping. Die waren volgeboekt. Ik was mijn geduld totaal kwijt en brulde: ich habe eine Reservierung. Toen kwam Mart met de nuchtere opmerking: misschien zit er verderop nog een camping? Ja knikte mevrouw, er zitten er nog wel 4! Bij de volgende camping was het raak en konden we naar onze gereserveerde plek doorrijden. Het was weer een latertje, maar we voelden ons best voldaan. Nu kunnen we 2 dagen hier blijven en uitrusten van al het reizen.