Ribe – Esbjerg 31 km

20 juli 2022 - Esbjerg, Denemarken

www.sjelborgcamping.dk

Vannacht heeft het fors gewaaid. Ik heb dan ook niet heel geweldig geslapen. Joanne was al vroeg wakker omdat het bloedheet was in de tent. Kortom, we zaten nog voor 8 uur aan het ontbijt. We laten ons niet uit het veld slaan door de kapotte auto, wij gaan proberen er een leuke dag van te maken. Om te beginnen, rijden we naar Ribe. Daar parkeren we de camper en legen alvast het toilet. Daarna lopen we de stad in. Het is al warm, ondanks het feit dat het nog maar 09:30 uur is. Het is nog erg stil in de stad en de winkels zijn nog niet open. We lopen nog even in de rondte, maar besluiten al snel om eerst een kop koffie met iets lekkers erbij te kopen. Daarna is het 10 uur geweest en is de gezelligheid compleet in het stadje. We kopen op een lokale tweedehandsmarkt een beeldig serveerwagentje en voor een gezellige avond met de vriendinnen moeten we iets Deens kopen. We treffen een honing-appel wijn van de Vikingen. Ook leuk.

Terug in de camper rijden we naar het eiland Romo. Hier kunnen we met de camper op het strand rijden en aangezien het ook vandaag zeer zomers warm is, willen we vanmiddag heerlijk in zee zwemmen. Het is een stukje verder dan we hadden gedacht en we hebben een kleine 20 minuten file wegens een naar ongeluk dat vlak voor ons is gebeurd, maar rond 13 uur komen we aan bij het strand. Daar nemen we helaas een klein verkeerd besluit en binnen notime zit onze camper helemaal vast in het losse zand. Gelukkig stopt er bijna gelijk iemand naast ons, die ons met z’n zware auto weer vlot trekt. Dan kunnen we de zee in. Het is nog best wel fris en er staat een forse wind, dus er is flink wat golfslag. Nadat ik ben afgekoeld, houd ik het voor gezien en ga lekker bij de camper zitten. Dit is vakantie. De jongens laten nog een vliegertje op en dan is het alweer tijd om te gaan. De auto is inmiddels klaar en we moeten nog een uurtje richting Esbjerg rijden. Precies om 16:50 uur komen we aan bij de garage en 10 minuten later, rijden we naar een dichtbij gelegen camping (http://www.sjelborgcamping.dk) . We hebben vanavond echt even de faciliteiten nodig zoals een douche, water en vuilwater legen.

Het valt ons op hoe duur campings hier toch zijn. We betalen meer dan 100 euro voor een nacht. Dat is toch eigenlijk zotheid. Maar ja, soms moet je wat en we hebben gelukkig afgelopen 2 nachten gratis gestaan, dus we doen het ermee.

’s Avonds eten we een bordje oma macaroni, de was wordt gedaan, de tankjes geleegd en gevuld en de douche maakt ons allemaal weer fris. Morgen gaan we de reis weer vervolgen richting Zweden. Ik ben benieuwd.