Hamburg – Ribe 243 km

18 juli 2022 - Ribe, Denemarken

camperplaats Vadehavet, Ribe

Vanmorgen vertrokken we rond 10;30 uur van de camping. We zouden richting Kolding (Denemarken) rijden. Daar had ik een luxe camping gezien. Maar halverwege, in Flensburg, waren we de rit al meer dan zat. We lunchten bij Mac Donalds en verzonnen een nieuw plan. We hadden een omleiding gehad wegens file en we moesten nog zo ver rijden. Het was gewoonweg zonde van zo’n mooie vakantiedag. Daarom besloten we niet naar Kolding, maar naar Ribe te rijden. Dat was een stuk dichterbij en we wisten in ieder geval zeker dat hier leuke dingen te doen zijn. We reden tijdens de zoveelste omleiding wegens file door een dorpje en toen zagen we ineens langs de kant van de weg een bord in het Duits dat zei: ‘Wees bereid om je God te ontmoeten’. Daaronder stond een qr-code om een bijbel aan te vragen. ‘Zo’, zei ik, ‘dat is nog eens goed’. ‘Nou’, zei Abwin, ‘inderdaad en ik snap precies waarom dit bord hier staat’. Op dat moment keek ik ook naar rechts en zag ik dat we langs een grafstenen fabrikant reden. Nou, als je deze nodig hebt, kan je beter eerst doen wat er op dat bord stond, lachten we.

Uiteindelijk kwamen we rond 16;30 uur aan op de camperplaats. Gelukkig was er nog precies een plekje. We hadden al gelezen dat deze camperplaats bijzonder populair is en het is niet moeilijk om te raden waarom. Het is hier meer dan geweldig. Bij het strand, een prachtig enorm grasveld erbij, wat een plek zeg. (camperplaats Vadehavet, Ribe)

Vijf minuten na aankomst liepen wij al met onze pootjes in het water. Het was heel leuk. Ze hadden berkenboompjes in het water geplant, zodat je precies het verschil tussen eb en vloed kunt zien. De berkenboompjes stonden mega-ver in het water. Het was dan ook duidelijk vloed. We liepen zeker 100 meter het water in, maar verder dan onze knieën kwam het water niet. Om ons heen waren er veel mensen krabbetjes en mosselen aan het vangen. Het is hier echt heel leuk.

Joanne en de mannen gingen met de Audi richting de supermarkt om toko-tijd te houden. Ik bleef heerlijk met een tijdschriftje in de zon zitten. Hier is het zo’n 20 graden, niet echt heel warm, maar als je bedenkt dat het vandaag in Nederland boven de 30 graden is en dat er morgen een temperatuur van 38 graden wordt voorspeld dan zit ik liever hier.

Na het broodeten, haalden we de vliegers tevoorschijn en binnen no-time hingen er 2 vliegers in de lucht. Het was een mooie avond en gezellige avond. Toen het donker werd, werden de tentjes in no time opgezet en konden we heerlijk gaan slapen.